Louwrien Wijers

Home | Email    

EINDPRESENTATIE FOLKE JANSSEN IN FERWERD

Art meets Science and Spirituality in a changing Economy AmSSE
5 DVDs box     see more here
 
Artist in residence:
Folke Janssen September + October 2016
 
Compassionate Economy
 
Expositie Galerie van Gelder
 
Expositie Kunstruimte Wagemans
 
Zeventien Madelieven (17 daisies)
 
Met Hartelijke Groet
 
Yutaka Matsuzawa´talks to´Louwrien Wijers
 
Boeken/Books
 
email contact

Folke Janssen kijkt naar het psychologische concept ‘Uncanny’, voor het eerst geformuleerd door Sigmund Freud en uitgangspunt voor de Surrealistische Kunst in de jaren twintig van de vorige eeuw. ‘Uncanny’ betekent griezelig, mysterieus, apart. Ernaast zet Folke Janssen de ‘New Uncanny’ door Jerry Saltz in het New York Magazine genoemd: “De kunst van kunstenaars die ontzettend hun best doen te laten zien hoe oprecht ze zijn, terwijl wij zien hoe onoprecht en out-of-touch ze zijn, met anderen zowel als met zichzelf. Dit zijn geen beroemde performers,” zegt Saltz, “maar performers van beroemdheid. De ‘New Uncanny’ is niet-zelfbewustzijn gefilterd door hyper-zelfbewustzijn, onverwerkte absurditeit, grandiose begerigheid en fantastisch eigenbelang.” Saltz somt de kunstenaars Lady Gaga, Jeff Koons en Marina Abramovic op als voorbeelden van zijn ‘New Uncanny’ theorie. Op bovenstaande afbeelding van Folke Janssen staat de linker kant voor ‘Uncanny’ en de rechter kant voor ‘New Uncanny’, links is de krabbel origineel, rechts is de krabbel nagetekend.

Die krabbel is het verbindende teken in deze expositie. Op de zwarte vlaggen buiten staat de witte krabbel. Er ligt op tafel een zwart t-shirt waarop de witte krabbel is geborduurd. Folke Janssen draagt zelf zo’n zwarte sweater met witte krabbel. In de etalage liggen werken van glas, grafische werken, panelen en er draaien films gemaakt in de omgeving. Op de muren van het gastatelier zien we ‘mindmaps’ van het onderzoek naar ‘scripted reality’ en ‘sociale performance’, waaraan Folke Janssen de maanden september en oktober 2016 in Ferwerd heeft gewerkt.

Hij onderzoekt hoe in de huidige tijd van oververzadiging beelden worden gemaakt en hoe daarnaar wordt gekeken, hoe ze worden ervaren. Door de vermenging van fysieke beelden met digitale producties en reproducties ontstaan interessante nieuwe beelden, die als het ware in onze gedachten worden opgewekt. Doordat een samenhang van verschillende beelden een dialoog aangaan met elkaar ontstaat een contextueel beeld. De modellen en perspectieven die hieruit voortkomen gebruikt Folke Janssen voor het maken van zijn kunstwerken, sculpturen, video’s, publicaties, performances en zijn webinhoud. (folkejanssen.org)

Folke Janssen gaat uit van het idee dat we door onze openbare gedragingen via sociale media een beeld van onszelf creëren en cureren en dat die representatie onderdeel wordt van ons 'echte' leven. We leggen representaties van onszelf en performatieve elementen bloot in ons dagelijkse gedrag waarin huidige maatschappelijke elementen - moraal, politiek, economie - weerspiegeld worden. Kunnen we, met andere woorden, deze openbare gedragingen als ‘sociale performance’ zien? Zijn ze metaforen of analytische modellen waarin mechanismen van onze huidige tijdgeest zijn te herkennen? Aan de hand van het uitgebreide archief in Gastatelier Louwrien Wijers en haar persoonlijke kennis over de Performance Kunst van de jaren ’60 en ’70 wil hij inzicht krijgen in de relatie tussen ‘leven’ en ‘performance’ door de tijdgeest van toen met nu te vergelijken. Hij hoopt zo nieuwe modellen voor 'werken' te vinden waarin mechanismen van 'sociale performance' tot hun recht komen.

Vrijdag 28 oktober om 17.00 uur opent beeldend kunstenaar Zoltin Peeter, Hallum, de eindpresentatie van Folke Janssen in het gastatelier Hoofdstraat 12, 9171 MP Ferwerd. U bent hartelijk uitgenodigd van 16.00 tot 19.00 uur.

Folke Janssen (1979, Helmond) Mijn rechtenstudie begon in 1998 en stopte begin 2001. Die methode met argumenten daar werd ik ongelukkig van. Toen ben ik het meer gaan zoeken in verinnerlijken, tekenen, yoga. Toen dacht ik, ik moet naar de kunst! Ik werd april 2005 toegelaten. Heel bevrijdend. Ik had gevonden wat ik zocht. De eindbeoordeling was in juni 2009. Mijn wens is dat steeds meer mensen hun potentieel als geluk kunnen ervaren, dan zou dat de wereld veel mooier maken.

Het gastatelier aan de Hoofdstraat in Ferwerd wordt via het Mondriaan Fonds, het Nederlandse publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed, verstrekt aan beeldende kunstenaars als het MF hun verzoek daartoe heeft gehonoreerd.

©2002-2016, Egon/Louwrien, Amsterdam, all rights reserved
contact